Dag 9: Chartres - Vendome (30/5)

30 mei 2022 - Vendôme, Frankrijk

Het is toch mooi als je wakker wordt en denkt: ha, lekker fietsen zo. Het is denk ik de combinatie van lichamelijke inspanning en de nieuwsgierigheid wat ik vandaag zal zien en waar ik terecht zal komen.

Het ontbijt paste bij een budget hotel, maar dat zal ik onderweg wel goedmaken. Na het verlaten van de desolate zone commercial, was ik al snel weer in de stad en ging de route verder waar hij gister was geeindigd: prachtige fietspaden door het groen langs de L'Eure (de familie zat er bovenop dat ik niet fout reed 😁). Na 5 minuten is het stadslawaai verstomd en kan je de stilte 'horen'. Wat een rust!

Volgens het routeboek was de eerste klim na 15 km. Dat viel mee. Het was niet meer dan een opgevouwen krant (G. Kneteman). Dat werd later in de route gecompenseerd door een aantal niet in het boek genoemde kuitenbijters; uiteindelijk moet ik toch wat oefenen voor de Pyreneeën...

Deze dag was de mooiste tot nu toe en ongeveer wat ik me van te voren had voorgesteld van zo'n tocht. Koffie (met ontbijt compensatie) op een terras langs de route in een stadje waar markt is, een plat du jour op het centrale plein in Chateaudun en dat alles onder mooie omstandigheden (blauwe lucht, stapelwolken, niet te warm). En de route was werkelijk schitterend, ik had wel 100 foto's kunnen maken van dorpjes, kerken, vergezichten en  bruggetjes over de Loir, Eure of hoe die riviertjes maar mogen heten. Soms een half uur fietsen zonder iemand tegen te komen, een soort alleen op de wereld ervaring in het klein.

Naast routeboek en navigatie app, heb ik sinds vandaag ook hulp van richtingaanwijzers bij kruispunten. De camino staat aangegeven met een schelp. Dat zit zo: Jacob was één van de 12 apostelen en is de marteldood gestorven. Zijn lichaam is in zee gegooid en uiteindelijk aangespoeld in Galicie. Het lag onder een berg schelpen en werd ontdekt bij een bepaalde stand van de sterren. Vandaar de naam Santiago de Compostella (Sint Jacob van de compositie van de sterren). Zo, dat nemen jullie toch even mee bij het lezen van zo'n blogje.

Behalve het 3e gesprekje met een fransman over mijn fiets (non, ce n'est pas electrique, mes jambes sont l'electricite), geen andere ontmoetingen vandaag.

Uiteindelijk na ruim 100km aangekomen in Vendome, prachtige stad met -alweer- een kathedraal, maar ook een Jacobskerk, helaas gesloten voor mijn stempeltje....

Morgen tot aan Tours of verder. Tours is het eindpunt van het eerste van drie delen van de Jacobsroute.

Gefietst vandaag: 108 km

Gefietst totaal: 903 km

1. Han:
    30 mei 2022
    Precies. Desolaat Noord Frankrijk. Maar daarna een groot genot. Rob en ik kozen om die reden de oostkant. Kom je al snel in mooier gebied. Naar Tours langs de Loire is mooi. Gedaan met de auto.
    Bon voyage et de plaisir.
  2. Mark:
    Hette,

nog veel oefenkilometers te gaan dan voor als je de bergpas gaat nemen de grens over naar Spanje vanuit St. Pied de Port want dan krijg je met een echte kuitenbijter te maken. Tipje: Alles wat je dan de afgelopen 2 weken niet hebt gebruikt voor de bergpas per post naar huis sturen. Zodra je in de Pyreneen zit dan valt het klimwerk naar Santiago verder erg mee.

Veel plezier nog!
  3. Hette:
    30 mei 2022
    Hi Mark, Dank voor de tip. Jij ook goeie tocht en veel plezier!
  4. Jan Hickmann:
    31 mei 2022
    Weer een mooi verhaal Hette!