Dag 34: Santiago de Compostela (24/6)

24 juni 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteravond zijn we met 7 caminofietsers uit eten geweest. Wederom geanimeerde avond en je merkt dat de gesprekken langzaam, maar zeker richting Nederland gaan: kinderen, familie, werk etcetera. We hebben ook geen nieuwe camino verhalen meer te delen. Het wordt laat, maar er hoeft niet meer gefietst te worden.

Ik besluit naar de pelgrimsmis van half 10 's morgens in de kathedraal te gaan. Ik ben er ruim voor er rijen ontstaan en kan vooraan zitten. De mis is in het Spaans, maar woorden als spirito sancto, padre, senor en amen haal ik er wel uit. De eerste twee rijen zijn gereserveerd voor leken die ook wat zeggen, maar waar het over gaat, weet ik niet. Ik bid het onze vader in het Nederlands mee, net zo makkelijk. Ik ga ook ter communie en als ik terug naar mijn bank loop, wordt ik onmiddellijk door de misdienaar gemaand de hostie op te eten; ik krijg nauwelijks de tijd om mijn mondkapje omhoog te doen!

De hamvraag is of ze de Botafumeiro gaan gebruiken in de mis. De Botafumeiro is het grootste wierookvat ter wereld. Het diende om de kathedraal te zuiveren van de onwelriekende geuren van de pelgrims, maar is nu een toeristische attractie. Ik heb geluk, het is een Galicische feestdag en ze gaan het vat gebruiken! Het is spectaculair, maar heeft ook een hoog André van Duin gehalte, kijk maar naar de video die ik er van heb gemaakt.

Ik loop door Santiago en kom Jerry uit Hilversum tegen. We lopen samen een rondje en lunchen, hij wil vanavond ook graag mee uit eten om de verhalen van Mark (die deel van de zilverroute heeft gefietst) te horen en omdat hij een keer Paella wil eten (dat maken ze alleen voor 2 personen, dus ik heb beloofd dat ik dan ook Paella mee eet). Voor Mark en mijzelf zit het erop, Jerry fietst morgen nog naar Finisterre en gaat dinsdag naar huis.

We zijn er wel klaar mee, nu we weten dat we naar huis gaan. Mijn fiets staat inmiddels met het stuur gedraaid en zonder trappers in een depot ter verzending. Hij wordt overigens  pas volgende week vrijdag naar Nederland gereden. Vandaag gingen er 67 fietsen terug op transport, het is erg druk.

Gefietst vandaag: 0 km

Gefietst totaal: 2677 km