Dag 31: Triacastela - Portomarin (21/6)

21 juni 2022 - Portomarin, Spanje

Gisteravond met zeven caminofietsers gegeten. Het einde van de tocht nadert. Iedereen zit op de vlucht van zaterdagavond terug naar Nederland. Mixed emotions: trots, euforie, maar ook jammer dat het bijna over is en je weer 'in het gewone' leven stapt. De vraag is wat je dan met deze ervaringen gaat doen: Verandert er wat? Ga je dingen anders doen? Pak je iets nieuws op? We worstelen er nog mee, de een meer dan de ander.

Vermakelijk was de reactie van de ober toen ik een carajillo bestelde (geleerd van Peter en Yolanda, volgers van dit blog). Een carajillo staat niet op de kaart, dus hij was verbaasd en enthousiast tegelijk. Hij stond erop om het echt in de Spaanse traditie te doen (zei hij), dwz de drank aan tafel bij de koffie schenken. Volgens hem zei ik te snel 'ho' bij het schenken, tot vermaak aan de tafel naast ons. Maar ik was wel weer warm.

Vandaag een korte etappe in een mooie groene, bosachtige omgeving, met het nodige klimwerk. Bij het ontbijt spreek ik een echtpaar uit Heeswijk-Dinter, die ik al eerder onderweg heb gezien. Ze zijn met de fietsbus naar Pamplona gekomen en gaan vanuit daar op en neer naar Santiago. We zien elkaar onderweg nog 2 keer.

Het is koud, dus lagen kleding aan en ook beenstukken. Mag ik even een klein ongenoegen daarover met jullie delen? Beenstukken zijn elastische broekspijpen, van boven de knie tot aan de enkel. Het zijn sjarretels, maar dan zonder de sjarretelgordel. En daar zit nou de kneep. De beenstukken worden op zijn plaats gehouden door de fietsbroek, maar bij één  been blijft het niet zitten en zakt ie af. Bij een sjarretel is zo'n stukje blote huid wellicht sexy, maar ik vind het koud! En iedere keer maar aan dat ding hijsen. Het wordt tijd voor meer zon, maar dat wordt niet verwacht.

Het klimmen gaat goed, hoewel ik de hoogtemeters van gisteren wel voel. Ik ben ruim voor de regen in het hostel bij Portomarin. Dat geeft me de tijd uitgebreid te lunchen en de was te doen. Morgen waarschijnlijk een regendag met gestaag klimmen.

Gefietst vandaag: 43 km

Gefietst totaal: 2572 km

To go: 109 km

1. Peter:
    21 juni 2022
    En hoe was de Carajillo, dit is wel een typisch Catalaans drankje en minder bekend in Galicië, leuk van de ober dat er eentje voor je inschonk 😀nog een klein stukje Hette, petje af wat een prestatie. Op naar de drukte in Santiago op het plein voor de Baseliek zal je vele maar dan ook vele mede reizigers tegenkomen. In de smalle straatjes rond de basiliek genoeg restaurantjes waar je heerlijk kunt genieten, terug kijkend op een mooi avontuur.
  2. Hette:
    Prima, met brandy!
  3. Minke:
    21 juni 2022
    Bijna doel bereikt. Die gevoelens daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik zou ook weemoedig worden. Carajillo daar heb ik
    Nog nooit van gehoord. Zal het googelen. Inderdaad ben ik Benieuwd of je straks na deze tocht verandering bij jezelf bespeurt . Geef jezelf ruim
    De tijd om te landen. Succes voor de laatste etappe!