Dag 10: Vendome - Ste Maure-de-Touraine (31/5)

31 mei 2022 - Sainte-Maure-de-Touraine, Frankrijk

Proviand scoren bij de eerste de beste gelegenheid hebben Rob en Han me verteld. Dat doe ik. Vervolgens direct van de bakker een klimmetje om Vendome uit te komen. Niet lekker voor de knieen. Dat wordt ook beaamd door Ton uit Hoogstraten (B). Ik zie een rode stip voor me op de weg, geen idee hoe ver het van mij vandaan is. Soms is hij een paar bochten niet te zien, maar als ik hem weer zie, rij ik een paar honderd meter achter hem, een bepakte fiets is het. Ik haal hem in vraag hoe het gaat. Hij is ook op weg naar Santiago en een knie speelt een beetje op. Hij heet Ton en komt dus uit Hoogstraten. We raken aan de praat en gaan uiteindelijk koffie drinken in Chateau Renault. Ton heeft een werkverleden in de sales van corporate bedrijven ('European Sales Director', dat soort functies), maar ook als eigenaar van een kantoorboekhandel, overgenomen van zijn ouders. Hij zit een jaar voor zijn pensioen en wordt opgeslokt door vrijwilligerswerk en werk (waar heb ik dat meer gehoord?). Deze tocht moet hem helpen afstand te creeren en na te denken wat hij nu wil (o.a een universitaire studie filosofie). Ton heeft een paar uitspraken, waar ik de rest van de dag op kan kauwen: "De schelp moet eerst leeg zijn, voordat je hem weer kan vullen."

En: "Het doen van de camino is niet uniek, de manier waarop we hem beleven is wel uniek." Dat is waar: er zijn veel mensen die de tocht doen, maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Tijdens de koffie wisselen we anekdotes uit over sales targets en shareholdersvalue 😁. Ton gaat op zoek naar de VVV voor een stempel en ik vervolg de route naar Tours. We spreken de verwachting uit dat we elkaar in St Jean Pied de Port nog tegen gaan komen.

In Tours rijd ik naar de kathedraal, die hoog boven de stad uitsteekt. Heb mijn fiets neergezet en er wordt gezwaaid: Elsbeth en Arnoud, met wie ik Mechelen koffie heb gedronken. Zij zijn over Parijs gefietst. We wisselen wat wetenswaardigheden uit, maken een selfie en proberen in te schatten of we elkaar nog tegen gaan komen. Ondertussen meldt ook Arno uit Gent zich. Ik maak een foto van hem met de kathedraal op de achtergrond. Twee en een half uur later haalt hij me in en kletsen we wat: 31 jaar, vriendin aan het studeren, hij veel vrije dagen, vrienden in andere levensfase, kortom tijd voor de camino. Hij is met de trein naar Tours gekomen en daar gestart. Gaat in 3 weken naar Santiago fietsen...

Vandaag ben ik aangeland in Sainte-Maure-de-Touraine in een B&B. Morgen nog 1x lange ruk, dan rustdag en daarna verder op het dooie akkertje.

Gefietst vandaag: 114 km

Gefietst totaal: 1017 km

1. Marjan:
    1 juni 2022
    Wat heerlijk om zo nu en dan r8eisgenoten te zien en spreken.vpoor 1 dag veel km.gereden!