Dag 32: Portomarin - Arzua (22/6)

22 juni 2022 - Arzúa, Spanje

Om met het goede nieuws te beginnen: het is droog gebleven tijdens het fietsen! Wel grauw en fris, maar geen regen. Doel van vandaag is Arzua, de laatste grote plaats voor Santiago. Ik start met verzet 'koffiemolen' om de benen snel warm te krijgen voor 13 km klimmen en dat begint al 3 km na vertrek. Ik rijd in de wolken en doe licht aan voor de voorbij jakkerende auto's. Maar verder gaat het eigenlijk prima en met ruim een uur zit ik op de top van 780 m aan de koffie en mijn 2e ontbijt.

Daar komen Willemien en Lou ook aan. Broer en zus uit regio Venlo. Ik heb ze eerder in gezelschap gezien en krijg nu de gelegenheid om ze beter te leren kennen. Willemien is weduwe en vergezelt haar broer. Waardevol gesprek over het hoe, wat en waarom van de camino en wat je er mee doet. Willemien voelt druk, omdat ze op een electrische fiets rijdt en niet in een refugio wil slapen. Ik herken het, maar dat maakt de ervaring er toch niet minder om? We vertrekken samen en passeren elkaar een stuk of 5 keer.

Sommige stukken van de route zijn prachtig bebost, maar ook groot deel langs drukke N247. Het is erg druk met (jonge) wandelaars, ik vraag me af hoe dat in SdC zal zijn.

Vlak voor Arzua  word ik ingehaald door Amerikanen op mountainbikes. Dat het Amerikanen zijn, wordt me duidelijk door hun Spaanse gids, die naast me komt rijden. Ze vertelt dat ze van Roncesvalles naar SdC fietsen. Zij begeleidt ze op de fiets, collega in busje vervoert bagage en is bezemwagen. Lijkt me mooi baantje, die fietsende gids dan.

Ik loop een rondje Arzua, haal een stempel bij de VVV (om je credencial te krijgen, moet je in de laatste 200km voor Santiago, 2 stempels per dag verzamelen) en vind een restaurant dat op on-Spaanse tijden maaltijden serveert. Daar blijkt dat in Spanje het begrip 'met afstand tot de arbeidsmarkt' ook bestaat. Heerlijk gegeten!

Morgen de laatste 45 km. Die haal ik ook nog wel achteruit op vierkante wielen... als het moet.

Ģefietst vandaag: 60 km

Gefietst totaal: 2632 km

To go: 45 km

1. Minke:
    22 juni 2022
    Buen Camino voor je laatste etappe!
  2. Hette:
    Dank je.
  3. Mark:
    Hette succes morgen!!! 🚴‍♂️
  4. Hette:
    22 juni 2022
    Dank Mark, jij weet hoe het is,
  5. Han:
    Ook zonder olie?
  6. Hette:
    Ook zonder olie 😄
  7. Margriet:
    22 juni 2022
    Ik vind het gewoon "jammer" dat je er bijna bent. Geniet van je laatste etappe, vreet hem op!!
  8. Hette:
    22 juni 2022
    Ik vind het ook jammer. Kan nog wel een stukje fietsen. Maar thuiskomen is ook leuk!
  9. Frank:
    22 juni 2022
    Nog een klein stukkie. Veel plezier
  10. Hette:
    💪🚴
  11. Peter:
    22 juni 2022
    Je vraagt je af hoe druk het in SdC zal zijn, het zal je echt verbazen hoe druk, overal kom je wandelaars en fietsers tegen. Wij vinden het jammer dat je er al bent, we zullen die leuke stukjes proza missen.
    Veel plezier morgen.
  12. Hette:
    22 juni 2022
    350.000 pelgrims per jaar (2019), zouden er nu best wel meer kunnen zijn. Big business.
  13. Joost van Elten:
    22 juni 2022
    Een heel mooie en fijne laatste rit gewenst Hette, met alle betekenis die je er aan wilt geven (en die er ongetwijfeld ook aan te ervaren zal zijn). Dank voor al je mooie verhalen, je was er altijd door in de buurt hoever je ook trapte. Warme groet!
  14. Niels:
    22 juni 2022
    Nou Hette, daar ga je dan…
    Ik vind het echt Een waanzinnige prestatie en heb je verhalen met plezier gelezen. Je mag trots zijn op jezelf!!
    Veel plezier morgen en op de meet rechtop en borst vooruit..🚵‍♀️🛎🏆🥇
  15. Rob:
    22 juni 2022
    Het laatste stukkie wordt vast een feeststukkie met daarbij een glas mooie Rioja of zo. Je hebt het zeker verdient! Groet en tot snel!
  16. Jan Hickmann:
    22 juni 2022
    Mooi Hette, goed gedaan! Ik ga de verhalen missen!
  17. Ronald Nijsen:
    23 juni 2022
    Al eerder geroepen: held!! Je hebt het echt volbracht (die 45 km zou mij nog bijna lukken). Geniet ervan straks, zegetocht! Mooi wijntje na aankomst lijkt me. Nog ff relaxen in SdC. En we zien je weer heel graag terug in Amsterdam natuurlijk!!
  18. Ruud harberts:
    23 juni 2022
    ha hette, ik stuitte per ongeluk op je blog.. uiteraard grotendeels doorgelezen, de laatste dagen lees ik later nog een keer... geweldige prestatie... ik begrijp dat ik precies op tijd ben voor de laatste aanmoediging, of eigenlijk net niet... afijn, hoe het ook zij: veel plezier met het nagenieten... en ik hoor je verhalen graag een keer, want het lijkt me buitengewoon inspirerend om ook eens te gaan doen... mvg, ruud