Dag 8: Brueil-en-Vexin - Chartres (29/5)

29 mei 2022 - Chartres, Frankrijk

De 8e dag alweer. De wereld is gemaakt in 7 dagen en ik ben nog niet eens voorbij Parijs.

Vannacht in een prachtige chambre d'hote geslapen met als host Alain. Zijn Engels was zelfs te onverstaanbaar voor 'allo, allo' en vanmorgen kwam hij er achter dat ik hem beter begreep als hij frans sprak.

Ik had wat mindere benen vandaag, wellicht omdat 2 van de 4 klimmetjes al in de eerste 10 km van de route zaten. En als je dan weet dat ik 's ochtends eerst mijn knieën insmeer met Voltaren (=Diclophenac) en een pijnstillertje neem, dan kun je je voorstellen dat zo'n klim met koude knieën niet lekker is. Wel gered hoor en in het dal van de Seine gekomen. De zon schijnt, maar de wind is koud.

Op een gegeven moment zie ik een eind voor mij een stel bepakte fietsers rijden. Ik zat aan het elastiek om met Maarten Ducrot te spreken. Soms leek het of ik ze inhaalde, maar 2 bochten verder waren ze weer wat uitgelopen. Na een tijdje haalde ik ze toch in en het elastiek werd duidelijk: ze reden elektrisch, dus blij klimmen liepen ze uit en bij dalen en op het vlakke ging ik sneller. Ze hadden een schelp aan de tas hangen ten teken dat ze de camino reden. Ik knoopte een praatje aan, reed met ze op en na een half uur zaten we samen koffie te drinken op een terras. Jac en Anneke uit Waalre. Gepensioneerd onderwijzer en gepensioneerd kraamverzorgster. Jac had eigenlijk profvoetballer willen worden, heeft gespeeld met Willy en Rene vd Kerkhof, maar is via het juvenaat ( kostschool voor fraters) het onderwijs ingerold (dit is de korte versie van zijn verhaal, hij had nog wel wat anecdotes zal ik maar zeggen). Ze rijden de camino gewoon om een mooie lange tocht te rijden en omdat Jac eens even niet wil invallen als onderwijzer... We wensen elkaar goede reis en rekenen erop elkaar nog tegen te komen. Het blijft leuk dit soort mensen te ontmoeten.

De route wordt richting Chartres mooier en mooier, leukere dorpen en afwisselender in landschap. Met name de laatste 20km zijn prachtig. Aangelegd als groene entree tot Chartres: een breed fietspad in het groen met perfect asfalt waarop je alleen de banden hoort zoemen.

Mijn geboekte hotel blijkt een misser te zijn: zo'n sfeerloos ding aan de rand van de stad voor vrachtwagenchauffeurs en vertegenwoordigers. Ik begrijp waarom hier wel plek was. Afijn, ik heb een bed en een douche en mijn fiets mag op de kamer worden gestald.

Ik fiets zonder bagage terug naar de kathedraal van Chartres, haal een stempel, eet wat in een brasserie en maak een rondje door de stad. Kortom, een mooie dag, morgen naar Vendome.

Gefietst vandaag: 88 km

Gefietst totaal: 795 km

1. Han:
    29 mei 2022
    Hette
    Ik had het ook in de Ardennen en de Auvergne koud en stijf. Deed altijd mijn beenstukken aan. Bleven mijn knieën lekker warm.
  2. Hette:
    Dank voor de tip, Han
  3. Jan Hickmann:
    30 mei 2022
    Gaat goed Hette! Mooie kathedraal van Chartres, 1 vd toppers van Frankrijk. Wij zijn nu in Grenoble, vandaag door richting Frejus. Sterkte weer
  4. Eduard Metselaar:
    30 mei 2022
    Wat een leuke reisverhalen met bijzondere ontmoetingen. Wel een behoorlijke uitdaging en knap hoe je doorzet. Veel sterkte en succes