Dag 5: Tournai (B) - St. Quentin (Fr)

26 mei 2022 - Saint-Quentin, Frankrijk

Dom, dom, dom! Iets anders kan ik er niet van maken. Na een jeugdherbergiaanse nacht (vergelIJkbaar met trainingskamp WV-HEDW) en ontbijt, was ik klaar voor ruim 100 km naar Saint Quentin in Frankrijk, hotelletje  geboekt. Even naar de supermarkt voor het eten o nderweg en gaan. Helaas ging ik de verkeerde kant op... dat zit zo: voor de route gebruik in een boekje en een app. Ik vertrouw op de app, maar ik heb blijkbaar het knopje 'starten vanaf het begin' (=Haarlem) ingeklikt. Dus werd ik langs de Escault/Schelde de andere kant op geleid. Ik vond het raar: opeens wind mee, de resterende afstand in de route app was langer dan gister, de beschrijving in het boekje matchte niet, kortom er klopte iets niet. Maar toch bleef ik lekker doorfietsen op zoek naar de grens  tussen B en Fr. Die zou na 17km moeten komen, maar toen die er niet was, voelde ik nattigheid. Hylke appte of ik een trainingsrondje deed, want ik ging de verkeerde kant op (de familie kan mij live volgen, linkjes bij Ellen te verkrijgen), dus toen was de conclusie: ik ben verdwaald. Had ik net fiets en bagage apart over een trap naar boven gezeuld, kon ik weer terug. Lang verhaal kort: 47km omgefietst en conclusie: blijf zelf nadenken ipv app blindelings geloven. Verzachtende omstandigheid: Feyenoord.

Gevolg: om half 12 begon ik met de 'goede' route naar St Quentin. Dat was mooi (met name het jaagpad langs de Escault), maar ook zwaar. Niet alleen door de lengte, maar ook door wind en klimmen. De combinatie van wind tegen en heuvel op is killing. Maar nergens hoeven afstappen. Het jaagpad was hier en daar nauwelijks begaanbaar door de afgewaaide takken, zo hard heeft het gewaaid.

Onderweg aardbeien gekocht bij Franse meisjes langs de kant van dat mondde uit in een verwarrend handen en voeten gesprek met het hele gezin. De franse Sint Jacobs route begint in Clermont Ferrand, zoveel heb ik wel begrepen.

Veel gezwaaid en gebonjourd onderweg en om 20 uur bij het hotel aangekomen, meer dan 10 uur op de fiets, de langste etappe.  Morgen minder, dat is zeker.