Dag 5: Tournai (B) - St. Quentin (Fr)

26 mei 2022 - Saint-Quentin, Frankrijk

Dom, dom, dom! Iets anders kan ik er niet van maken. Na een jeugdherbergiaanse nacht (vergelIJkbaar met trainingskamp WV-HEDW) en ontbijt, was ik klaar voor ruim 100 km naar Saint Quentin in Frankrijk, hotelletje  geboekt. Even naar de supermarkt voor het eten o nderweg en gaan. Helaas ging ik de verkeerde kant op... dat zit zo: voor de route gebruik in een boekje en een app. Ik vertrouw op de app, maar ik heb blijkbaar het knopje 'starten vanaf het begin' (=Haarlem) ingeklikt. Dus werd ik langs de Escault/Schelde de andere kant op geleid. Ik vond het raar: opeens wind mee, de resterende afstand in de route app was langer dan gister, de beschrijving in het boekje matchte niet, kortom er klopte iets niet. Maar toch bleef ik lekker doorfietsen op zoek naar de grens  tussen B en Fr. Die zou na 17km moeten komen, maar toen die er niet was, voelde ik nattigheid. Hylke appte of ik een trainingsrondje deed, want ik ging de verkeerde kant op (de familie kan mij live volgen, linkjes bij Ellen te verkrijgen), dus toen was de conclusie: ik ben verdwaald. Had ik net fiets en bagage apart over een trap naar boven gezeuld, kon ik weer terug. Lang verhaal kort: 47km omgefietst en conclusie: blijf zelf nadenken ipv app blindelings geloven. Verzachtende omstandigheid: Feyenoord.

Gevolg: om half 12 begon ik met de 'goede' route naar St Quentin. Dat was mooi (met name het jaagpad langs de Escault), maar ook zwaar. Niet alleen door de lengte, maar ook door wind en klimmen. De combinatie van wind tegen en heuvel op is killing. Maar nergens hoeven afstappen. Het jaagpad was hier en daar nauwelijks begaanbaar door de afgewaaide takken, zo hard heeft het gewaaid.

Onderweg aardbeien gekocht bij Franse meisjes langs de kant van dat mondde uit in een verwarrend handen en voeten gesprek met het hele gezin. De franse Sint Jacobs route begint in Clermont Ferrand, zoveel heb ik wel begrepen.

Veel gezwaaid en gebonjourd onderweg en om 20 uur bij het hotel aangekomen, meer dan 10 uur op de fiets, de langste etappe.  Morgen minder, dat is zeker.

Gefietst vandaag:  162km

Gefietst totaal:       515km

1. Niels:
    27 mei 2022
    Mijn god Hette, wat een verhaal! Je zal wel helemaal af zijn na zo’n rit. Knap hoor!
    Morgen maar een herstel-etappe inlassen lijkt mij.
    Slaap lekker maar dat zal wel lukken.
    👍💪
  2. Ingrid schotanus:
    27 mei 2022
    Dat was zeker een ‘eventful’ rintje. Je kent het verhaal van die ezel? Look at the bright site: een goede training voor de Pyrineen!
  3. Mark:
    Hi Hette,

Niet dom hoor maar juist slim. Je hebt nu extra lang van de route kunnen genieten…

Dit wist je al denk ik, op de Santos zit op de fietsbel een kompasje 😀.

Succes vandaag in la douce France!
  4. Jan Hickmann:
    27 mei 2022
    Vervelend Hette, maar wel oplettende back up, sterkte!👍🥐
  5. Minke:
    9 juni 2022
    Ongelovelijk zoveel omgereden Nedam 162 totaal. Het spreekwoord zegt terecht: door sch en schande wordt men wijs! In de eerste 2 weken leer je heel veel
    Is mijn ervaring