Dag 4: Oeudeghien - Tournai (25/5)

25 mei 2022 - Tournai, België

Uit het raam van de B&B lijkt mooi: blauwe lucht, zonnetje en niet veel wind. Guido, de host, verlost me uit de droom. Het is fris, waait en windstoten van 60km per uur worden verwacht in de middag (uiteraard vanuit het zuid-westen, dus tegen). Tijd voor plan B: ik fiets een kort stuk naar Tournai en pak morgen de draad weer op met een langere etappe. Er was geen hotel/B&B of wat dan ook te vinden op 60-70km van Oeudeghien, dus ik had me eigenlijk al verzoend met een lange ruk naar Cambrai (plan A).

Guido had me gewaarschuwd: de eerste 15 km zouden geaccidenteerd zijn. Niet waar, het bleken er meer dan 20 te zijn. Het eerste heuveltje al na 500m, dus ik voelde me al snel als een sprinter in een bergetappe van de Tour de France: vlak voor de bezemwagen... met een gemiddelde van nog geen 15 km per uur fiets ik ruim 2 uur naar Tournai. Een voorbode van wat me nog te wachten staat.

Bij een kop koffie op een terras in Tournai krijg ik gezelschap van een andere fietser, een Belg waar je geen kwartje in hoeft te gooien. Ik heb mijn gehoorapparaat thuis gelaten, maar wat ik kan horen van zijn steenkolen Engels gemixed met Frans, is dat ie 4 weken gaat fietsen door Europa en volgend jaar ook naar Santiago gaat fietsen. Dus maakt ie een selfie met ons samen om dat te bevestigen.

Ik reserveer een plek in de jeugdherberg (ze checken geen leeftijd bij online boeken 😁) en heb ruim tijd om de stad te bekijken met o.a. zijn imposante, megalomane kathedraal. Gelijk even een stempeltje gehaald bij de pastoor voor op het pelgrimspaspoort.

Voor het eerst sinds 4 dagen weer alcohol en uitgebreid getafeld, waarover later meer. Eerst Feyenoord. Morgen naar St. Quentin in Frankrijk.

Gefietst vandaag: 32 km

Gefietst totaal: 385 km

1. Han:
    25 mei 2022
    Met wind tegen naar een nagenoeg verlaten Noord Frankrijk is inderdaad geen aanlokkelijk vooruitzicht. Bier en goed eten des te meer. Verstandige keuzes maken doe je al goed!
  2. Hette:
    25 mei 2022
    Zo is het maar net (en de wind lijkt wat af te nemen morgen)
  3. Rob:
    26 mei 2022
    St. Quentin is een stad die ik aardig heb leren kennen doordat ik daar eens mijn auto in de prak heb gereden... Verder heb ik er prima herinneringen aan. Hopelijk morgen minder tegenwind met een mooie glooiende route, onderweg aardige reisgenoten, een goede fietsersmaaltijd en een fijne overnachting.