Dag 28: Reliegos - Hospital de Orbigo (18/6)

18 juni 2022 - Hospital de Órbigo, Spanje

Gisteravond met wandelaars Joram en James (US) gegeten. In de bar schoof ook Gary uit Boston aan. Joodse man, rond de 70, na Santiago gaat hij naar Krakov en Auschwitz en dan nog naar Israel. James begint na de zomer aan zijn eerste baan en loopt de camino frances, zijn vader de noordelijke variant. James en Gary willen weten wat de verschillen zijn tussen verschillende europese volken, dus Joram en ik dissen wat stereotypen op. Leuke avond.

Om half 8 vanmorgen op weg. Proviand ingeslagen. Na 12 km rijd ik Jan, Thea, Jac en Anneke achterop. Ze rijden vandaag een andere route omdat ze niet door Léon willen fietsen (te warm). Ik doe dat wel en zie weer een megalomaan grote kathedraal. Ongelofelijk dat die zonder hijskranen is gebouwd.

Ik ben om 14 uur bij de Albergo in Hospital de Orbigo die ik heb gereserveerd. 14 uur is check-in tijd, maar toch kan ik geen bed meer kiezen in de 4-persoons kamer. Twee Duitsers (Klaus en Gregor) en een Australier (Amon) hebben de boel al verdeeld. Dus ik moet boven Amon in het stapelbed (ja, dus die is echt down under😁). Overigens, ik ben de jongste van dit viertal. Ik doop het nu al als 'oefening bejaardenhuis'.

Ik schuif bij Amon aan op het terras voor een biertje. Hij is zeer bereisd en heeft veel verhalen over waar hij gelopen en gefietst heeft. We staan net op het punt om boodschappen te gaan doen, fietst Jerry langs (Hilversum, hulp bij lekke band, die dus). Ik bied hem een drankje aan, hij is op weg naar de camping, maar komt vanavond langs om te eten.

Het is dit soort toevallige ontmoetingen die de camino extra leuk maakt. (Ik heb vandaag ook nog gesproken met Nadia uit Denemarken en een stel uit Heeswijk-Dinter, maar schrijf niet alles op).

Ik heb gisteravond een knoop doorgehakt: ik ga rustig naar SdC en laat Cabo Finisterre voor een volgende tocht. Ik heb de dagetappes voor de volgende dagen bepaald en accommodaties geboekt. Morgen de laatste grote klim, donderdag kom ik aan in SdC. Het weer is overigens aan het omslaan, net grote regen- en onweersbui gehad en morgen flink lagere temperaturen. Dat is wel lekker met het oog op klimmen.

Gefietst vandaag: 73 km

Gefietst totaal: 2372 km

To go: 305 km

1. Minke:
    18 juni 2022
    Afstand nemen van je oorspronkelijk plan dat is lastig. Daar weet ik het een en ander van! Trajecten van gemiddeld 60 km dat verbaast me een beetje. Komt dat door de klimmen die er nu in komen? Je hebt het wel heel gezellig nu met al die mensen om je heen. Als je de jongste bent is idd het bovenste bed voor jou. Goede nachtrust gewenst. Groet, Minke
  2. Peter:
    18 juni 2022
    Ik heb je nog niet gehoord over de pico’s de Europa, aan de kleur van het landschap te zien passeer je deze aan de warme kant en niet aan de kant van de oceaan waar alles erg mooi groen is. Nog een klein stukje 👊we kijken alweer uit naar het verslag van morgen.
  3. Hette:
    19 juni 2022
    Aan de warme kant, maar ik wist niet dat dat de Pico's de Europa waren. Waren te ver weg om te kunnen oordelen, maar leken me niet groen.
  4. Hennie Schultze Kool:
    18 juni 2022
    Hallo Hette, vandaag ook aangesloten op je blog. Heb alles gelezen, prachtig avontuur. Petje af. Nog maar klein stukje begrijp ik. Goede reis verder.
  5. Hette:
    19 juni 2022