Dag 19: Arancarou - St Jean-Pied de Port (9/6)

9 juni 2022 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Bijna in Spanje! Ik ben in de grensplaats St Jean Pied de Port, de verzamelplaats van pelgrims voor ze de Pyreneeën ingaan.

Dat ik de Pyreneeën nader is duidelijk, behoorlijk wat klimmetjes en ik doe bijna 4 uur over ruim 50 km. Ik overweeg nog even om na een plat du jour maar meteen die klim te doen, maar de stijgende temperatuur en het koude biertje maken dat ik hier een nachtje blijf: ik trakteer mezelf op een verblijf in een chambre d'hote met zwembad 😎. Wat anders dan het spartaanse onderkomen van afgelopen nacht. Xavier's wekker ging om 6 uur af en om 7 uur vertrok hij en was ik de enige gast in deze DHZ gite. Betekent dat je even alles moet nalopen en moet zorgen dat je niets vergeet, voordat je de deur achter je dichttrekt.

Onderweg kwam ik een Belgisch echtpaar tegen op nieuwe Santos fietsen, die ze ook bij De Vakantiefietser in de Westerstraat hadden gekocht. Ze kampen met gezondheidsklachten en denken erover om in St Jean Pied de Port te stoppen. Later lees ik het blog van Zwolse Elsbeth dat de man een donorhart heeft en nu toch angstig werd. Dat verklaart veel.

Ik ben nu over de helft -in dagen en kilometers-, maar ben besef van dag en datum kwijt. De eerste nacht in een trekkershut in de Biesbosch lijkt zo lang geleden dat het hier niet meer bij hoort.

Maar morgen gaat het dus echt beginnen. 28 km naar Roncesvalles met een 16 km lange klim met stukken van 7-9%. En dan moet ik mijn eindelijk gevonden en gekochte broeken creme ook nog meezeulen...

Gefietst vandaag: 52 km

Gefietst totaal:  1787 km

1. Mark:
    Hette,

Succes morgen. You can do it!
  2. Hette:
    9 juni 2022
    Fietsend of lopend, het gaat me lukken!
  3. Bertrand:
    9 juni 2022
    Dag Hette, wat mooi dat je er bent. Ik zit nu in Oloron St. Marie. Veel succes met je tocht door de Pyreneeën naar Santiago! Hou je taai en geniet! Groeten Bertrand
  4. Hette:
    9 juni 2022
    Hoi Bertrand, jij ook nog veel plezier op de oude wegen!
  5. Minke:
    9 juni 2022
    Ik wens je een goede klim en alles goeds voor het vervolg van je tocht. Ik heb begrepen dat het niet zonder moeite gaat. Sorry dat de ontmoeting vandaag maar kort was. Ikmoest alle zeilen bijzetten om de inkopen te doen. Wat een dag vandaag . Zoveel klimmen en dalen! Was behoorlijk vermoeiend. En de drukke weg met denderende vrachtwagens. Benieuwd in welke plaatsen je gaat overnachten. Ik volg je op de voet! Hartelijke groet, Minke
  6. Hette:
    9 juni 2022
    Dank je Minke, ik zwaai morgen als ik langs rijd 👋
  7. Rob:
    9 juni 2022
    Ha Hette, wát een tocht heb je al weer achter de rug. Ik ken de streek behoorlijk goed en ben er vaak geweest. Met de auto dan, want vanuit een dorpje vlakbij Oloron logeerden we bij vrienden om vervolgens - net voorbij Aramits - te gaan skieën. Wij hebben het daar geleerd. Het gebied is daar prachtig, dat helpt bij het klimmen... Verder dan St Jean Pied de Port zijn wij overigens nooit gekomen. Ik ben heel benieuwd naar het Spaanse vervolg van je tocht en je avonturen. Hou je taai!
  8. Hette:
    Dank Rob!
  9. Arnoud:
    10 juni 2022
    Hopelijk ben je al Hette! Eenmaal boven bent echt supergaaf met alle koeien (bellen) in de wei en prachtig uitzicht. Heb je ook een lekker koud drankje genomen bij Erro, de 2e top? Hopelijk komen we je nog tegen!?! Groeten Arnoud
  10. Hette:
    11 juni 2022
    Zeker koud drankje genomen op de top van de Erro ! Jullie rijden een dag voor me uit. Groet