Dag 20: St Jean-Pied de Port - Pamplona (10/6)

10 juni 2022 - Zubiri, Spanje

Je hebt afzien en afzien, maar vandaag was echt afzien. Veel gebeurd vandaag, maar ik ben in Spanje!

Het begon overigens goed. Het ontbijt in de chambre d'hote was afgestemd op wandelaars/fietsers: geen croissantje jam, maar fruit, yoghurt, noten, kaas en zoute worst. Een goeie basis voor de klim van vandaag.

Ik had een verkeerd GPS bestand geladen en was daarover met Hylke in gesprek toen ik werd ingehaald door een bijzondere 'tandem' met een zitpositie voorop ( zie foto). Ik sprak ze aan vlak voor het begin van het echte klimwerk: Linde en Matthias uit Antwerpen: lange afstandfietsers op weg naar Zuid Spanje en Marokko, tenminste als ze de fiets dan niet zat waren. Waarom deze fiets? Gewoon, omdat het kon. Om en om op het voorstoeltje.

De eerste 6km klimmen waren zwaar, maar ik had een goeie cadans. Totdat ik een foto van een watervalletje maakte en weer op de fiets stapte: lekke achterband! Ik reed 100 meter verder naar een plek in de schaduw. Bagage eraf en fiets op zijn kop. En toen bleek de saamhorigheid van de camino gangers: eerst bood Jeanette (Ermelo) hulp aan (heeft oorzaak uit buitenband verwijderd), vervolgens kwam Wim (Asten) ook kijken of ie wat kon doen en tenslotte verscheen Jerry (Hilversum) om ook een handje te helpen. De band had ik snel vervangen, maar het weer monteren van het wiel kostte meer moeite door een onwillige rem. Eenmaal klaar (ca. 45 min) kreeg ik de opdracht voorop te gaan rijden, voor het geval dat. Ik heb 1 km op kop gereden, terwijl Jerry de finishmelodie van de Tour probeerde te neuriën. Wim en Jeanette bleken de beste klimmers, Jerry en ik bleven achter. Na een stop moest ik het alleen doen en met hangen en wurgen, stukken lopen, uitpuffen, bovenbenen die in brand stonden en een hartslag van weet ik veel, heb ik het gehaald. Op de top kreeg ik wat water van een Franse wandelaar die me ook op de foto voor de kapel heeft gezet.

Na 1km afdaling troffen we elkaar met z'n 4-en op het terras in Roncesvalles. Iedereen bleek als dagbestemming Pamplona te hebben, dat was toch alleen maar afdalen. Een paar km verder heb ik route bepaald en hostel geboekt, ondanks waarschuwing van Rene uit Hillegom, met een biertje al in zijn hand.

En ik heb het geweten: weer een 2 km klim met 6% naar Mezkiritz op 900 meter en later 3km naar Puerto de Erro op 800 meter met 7%, het beste was er vanaf en ik moest regelmatig even stoppen. In de afdaling van de Puerto de Erro ging het bijna mis, ik ging iets te hard door een bocht, kwam op de verkeerde weghelft en voelde de fiets wegglijden; geen tegenligger en gelukkig nog voor de vangrail te corrigeren, hart klopte nu in mijn keel. Daarna wel weer aanlopend achterwiel waar ik een paar keer voor gestopt ben.

Via Google maps naar het hostel in Pamplona geleid, werd daarbij gewaarschuwd voor een hele steile klim, maar daar bleken ze een lift voor te hebben, heel apart. Mooie stad met leuke straten en pleinen, het hostel is even buiten het centrum en redelijk nieuw. Na douche en diner ben ik nu iets minder kapot dan helemaal stuk. Ik kan me niet herinneren dat ik bij de kwart triatlon, de halve marathon of de Amstel goldrace ooit zo diep heb moeten gaan.

Vanaf nu kan het alleen maar meevallen. Trots op mezelf!

Gefietst vandaag: 78 km

Gefietst totaal: 1865 km

1. Margriet:
    10 juni 2022
    Jeetje Hette, keihard gebikkeld vandaag💪. Die heb je gehad!
  2. Jos:
    Trots op Je Hette
  3. Hette:
    Dank je Jos.
    Veel plezier vanavond en groet aan Josephine!
  4. Mark:
    10 juni 2022
    Hette, je bent een echte topper, chapeau! Dat heb je dan toch even geflikt.

Leuk dat je nog ca. 800 km naar Santiago mag. Ik zit nu in Merida in de Extremadura en op ongeveer dezelfde afstand. Ik zie je daar voor de koffie.
  5. Rob:
    10 juni 2022
    Wow Hette, er zit een hele goede grimpeur in je, knap gedaan!
  6. Niels:
    Hoedje af Hette! Wat zullen de biertjes smaken…🚴‍♂️🍻
  7. Minke:
    11 juni 2022
    Hoi Hette, het viel dus niet mee, zoals wij een aantal keren gehoord hebben van fietsers die de Pyreneeën overgegaan zijn. Wat een tocht zeg. En ook nog een lekke band . Zo’n pech ! Maar je hebt het gehaald. Gefeliciteerd! Benieuwd of je vandaag verder gaat en hoever. Ik wens je een betere dag toe dan gisteren. Groet, Minke
  8. Minke:
    11 juni 2022
    Wij hebben Wim uit Asten ergens ontmoet in midden Frankrijk. Blauw shirt!
  9. Hette:
    Dat is hem!