Dag 17: Mano - Lesperon (7/6)

7 juni 2022 - Lesperon, Frankrijk

De mevrouw van de gite was zo vriendelijk om een diner aan te bieden, mijn was te doen in de machine en een ontbijt te maken! Toen ik om kwart voor 9 gisteravond ging informeren wanneer het eten zou komen, begreep ik waarom ik even moest wachten. Het stel was bezig een nieuw huis te bouwen en ik kwam als geroepen: even twee schuifpuien erin gehangen samen met de man des huizes. Even later kreeg ik mijn diner. Ze spraken geen woord Engels, dus ik zal in het franse geratel wel gemist hebben dat ze zei dat ze het ontbijt vanmorgen om 7 uur kwam brengen.. gelukkig was ik al wel wakker.

De route vandaag: vlak, rechttoe-rechtaan en saai. Op de fiets ben ik niemand tegengekomen, zelfs me zelf niet. Bij een bar onderweg wel in gesprek geraakt met een Franse camino wandelaar: Stephan, een Breton die hem voor de 5e keer loopt. Hij werd overigens met een auto afgezet, het bleek dat hij verdwaald was in het vorige dorp en hij werd weer op de route gezet. Stephan heeft een softwarebedrijf en neemt om het jaar 2 maanden vakantie op om de camino te lopen. Hij is er aan verslaafd zo zegt hij. Hij waarschuwt me voor de klim vanaf Jean Pied de Port, de zwaarste van allemaal. Die staat over 2 dagen op mijn programma...

Met de vroege start en een vlakke rit van 74 km, was ik om half 3 in Lesperon in Frans Baskenland. Daar had ik al een slaapplaats geboekt, anders was ik waarschijnlijk nog even doorgereden. Nu wel tijd om de kleren te wassen, een stempel te halen in de 'Mairie' en wat zoute kost te scoren (met een biertje). Ik kwam in het hotelletje Ko en Minke uit Spakenburg tegen, ze zijn op weg naar Jean Pied de Port, eindpunt van hun reis. Tijdens het diner op het terras spreken we verder: ze zijn zeer bereisd en Minke is ook vrijwilligster in het Sint Jacob  genootschap. De Nederlandse enclave wordt verder ingevuld door een stel uit Leiden met 2 dochtertjes van 4 en 2, die onderweg zijn naar Portugal ter afsluiting van 6 maanden over de wereld reizen. We zaten aan verschillende tafels, maar het was zeer geanimeerd.

Morgen in elk geval naar Arancou, maar ik bekijk even hoe het gaat morgen.

Gefietst vandaag:  74 km

Gefietst totaal: 1648 km.