Dag 11: Ste Maure-de-Touraine - Rom/La Chaussee (1/6)

2 juni 2022 - Rom, Frankrijk

Meestal vragen ze in een B&B hoe laat je wilt ontbijten, maar dat gold deze keer niet. De ontvangst gisteravond was hartelijk maar directief: In minder dan een minuut werd me de kamer getoond en werd me verteld dat ik een pizza moest halen, die in de tuin moest opeten en dat het ontbijt om half 9 klaar zou staan. Bon soiree!

Na het franse ontbijt ben ik opgestapt voor de laatste lange etappe, uiteindelijk 135 km. Langer dan verwacht en ook zwaarder, met name het laatste stuk. Einddoel was Rom waar ik een dag kan uitrusten bij Ipsos collega Petra en haar moeder.

Een afwisselende route, veel dorpjes en genoeg hellinkjes, een soort 'immer gerade aus' route. In een van die dorpjes stond een wegwijzer met daarop St Jacques de Compostelle nog 1295 km (zie foto). Nog even dat laatste stukje dus.

Onderweg opgestoken in Chatellerault en in Poitiers, waarbij ik geconfronteerd werd met de franse gewoonte dat je na 14 uur geen plat du jour meer kunt krijgen. Stad doorgefietst om ergens een toeristenmenu te krijgen, minder lekker en meer geld.

Een andere franse gewoonte is om overal verkeersdrempels neer te leggen of ribbels in de weg om te waarschuwen voor een kruising of snelheidsbeperking. Akkoord, maar waarom nou altijd onder aan die helling waar je net zo lekker vanaf suist? Vol in de remmen om niet gekatapulteerd te worden.

Overigens zeer positief over hoe de franse automoblisten rekening met je houden. Ze blijven keurig achter je, gaan ruim om je heen, zelfs op een boerenweggetje geven ze daarbij richting uit.

Om 19 uur gearriveerd bij Petra, koud biertje stond klaar😁🍻 en de barbecue kon aan.

Gefietst vandaag: 135 km

Gefietst totaal: 1152 km

1. Han:
    2 juni 2022
    Fransen zijn heten en dames in het verkeer wat betreft fietsers. Rob en ik hebben tijdens een lange en redelijk steile klim een vrachtwagen met boomstammen geduldig wachtend achter ons gehad tot er ruimte en overzicht was. Was zeer geruststellend voor die keren dat je langs een drukke weg moet fietsen. Wel in je spiegels blijven kijken voor Nederlanders.
  2. Margriet:
    2 juni 2022
    Wat heb jij een leuke schrijfstijl! Ik kijk er elke dag naar uit. Wat had opa dit geweldig gevonden!
  3. Hette:
    5 juni 2022