Dag13: Rom - Angouleme (3/6)

3 juni 2022 - Angoulême, Frankrijk

O ja, gisteren tijdens de rustdag heb ik mijn AOW aangevraagd, leek me wel gepast moment.

Na een stevig ontbijt van Petra, ben ik vertrokken om de oversteek van de meest westelijke variant van de Jacobsroute naar de meest oostelijke variant te maken, ruim 30 km. Het was zwaar bewolkt en zou ook gaan regenen. Het ging gelijk op en af, maar geen last van de knieën; die rustdag heeft echt geholpen.

Ook nauwelijks zadelpijn en dat zit zo. In Chatellerault heb ik bij een fietsenwinkel, waar ik op zoek was naar billencreme, een super de luxe extra fietsbroek gekocht. Ik had er 3 mee, maar eentje functioneert niet. Blijkbaar is een rondje in het vlakke Nederland iets anders dan heuvel op en heuvel af in Frankrijk. Ik zei tegen de fietsenmaker dan ik goede kwaliteit wilde en die had hij. Ik ga jullie niet vertellen wat die broek kostte, maar laat ik zeggen dat ik er 3 overnachtingen van zou kunnen betalen (inclusief ontbijt!). Ik moest denken aan wat Steef Lieftink, WV-HEDW-er en schaatser een paar jaar geleden zei, toen ik hem vertelde van de dure klapschaatsen die ik had gekocht. Hij zei: "Ach Hette, naar 1 bocht heb je ze er al uit."  Dat hou ik me nu ook voor bij deze broek: na 1 klimmetje heb ik hem er al uit...

Ik begin een onderweg routine te krijgen. Bij de eerste de beste bar waar ik mijn fiets in het zicht kan parkeren stop ik en neem koffie, leeg de blaas en vul de bidons en vraag om een tampon. Rond het middaguur op dezelfde manier een plat du jour: je hebt wel wat zout en calorieën nodig tenslotte.

De route was pittig, ook omdat het 's middags naar de 25 graden liep, maar niet bijzonder mooi. Ik reed wel een stuk over de chemin de compostelle, bijzonder je te realiseren dat hier in de middeleeuwen al pelgrims over heen hebben gelopen. Ik vroeg me af of Anneke en Jac, Arnoud en Elsbeth en Ton er al over heen hadden gefietst. Uiteindelijk reed ik een bepakte fietser achterop, de eerste die ik op deze dag tegenkwam. Hij zag me komen en stopte. Bertrand, 51, uit Zwolle, op weg naar Jean Pied de Port en dan via de oude wegen (jacobsroute over Maastricht) terug. Hij wist me te vertellen  dat Ton nog fietste en dat Arnoud en Elsbeth een dag oponthoud in Poitiers hadden gehad. We gaan elkaar vast nog vaker tegenkomen.

Ik heb alvast telefonisch een slaapplek voor morgen geregeld. Als ik het goed begrijp krijg ik een stacaravan.... We gaan het zien.

Gefietst vandaag:  101 km

Gefietst totaal:  1365 km

1. Yolanda Visser-Llorens:
    4 juni 2022
    Hoi Hette ik kan aan jou geen tips geven ,maar ik geniet elke dag van jou verhalen ga zo door
  2. Ingrid schotanus:
    4 juni 2022
    Leuk je avonturen te lezen. Het is een hele onderneming. Voor mij toch wel verrassend dat je steeds dezelfde mensen tegenkomt. Er heerst blijkbaar een apart sfeertje, 'pelgrims onder elkaar'. Ben gisteren bij Ellen geweest om jullie nieuwe vloer te bewonderen.