Dag 30: Ponferrada - Triacastela (20/6)

20 juni 2022 - Triacastela, Spanje

Op aanbeveling van het hotelmeisje ben ik gisteravond in restaurant La Taberna de lokale lekkernij 'Bodillo' gaan eten. Ik zal de details besparen, maar het was een soort bal met verschillende onderdelen van het varken. Ik heb wel de aardappels en groente opgegeten...

Vanmorgen was het maar 12 graden bij vertrek, dus been- en armstukken, buff en windstopper aan. Toen ik mijn fiets pakte, zag ik dat er wat olie was gelekt. Nu heeft de monteur van de Vakantiefietser me vertelt dat de naaf 1000 km zonder olie kan draaien, maar lekker zit het me niet. Dus bij een van de eerste stops toch even olienippel aangedraaid, was blijkbaar los getrild. Hiermee moet ik Santiago halen.

Na het laffe hotelontbijt doe ik een steviger ontbijt in een bar in Villafranca. Mevrouw probeert wisseltruc door me wisselgeld van 20 ipv 50 terug te geven. Ik was gelukkig wakker.

Het is een pittige etappe met veel klimmen. De omleiding die er in zat, maakte hem loeizwaar. 1200 hoogtemeters, dat is een record tot nu toe. Bovendien zijn de hellingen steil, tussen 7 en 12%. Ik moet vaak met het lichtste verzet rijden, snelheden van net 5 km zijn geen uitzondering. De bende van 4 en Henk/Jolanda halen me uiteraard in op hun e-bikes. Als zij moeten stoppen om te laden, kom ik weer langszij.

Onderweg spreek ik 4 Engelse meiden aan, die met mountainbikes en bepakking fietsen. Ze willen proeven aan de camino en hebben deze fietsen en tassen gehuurd en fietsen in 1 week van Ponferrada naar Santiago. Dit is hun eerste dag en ze zijn al verkocht ( maar het klimmen moet nog beginnen).

Ook vandaag loopt de route grote stukken parallel aan de wandelroute. Ongelofelijk hoeveel wandelaars er zijn, van heel veel nationaliteiten. Het is big business voor de mensen hier, veel hostels zitten vol.

Jan appt me of ik met hen wil eten, ze zitten een paar 100 meter verderop in Tricastela. Dat gaan we maar doen.

Gefietst vandaag: 78 km

Gefietst totaal: 2529 km

To go: 162 km

1. Rob:
    20 juni 2022
    7-12% op een traject met 1500 hoogtemeters... Hette, wát een dag en wát een prestatie!
  2. Hette:
    21 juni 2022