Dag 25: Santa Domingo de la Calzada - Burgos (15/6)

15 juni 2022 - Burgos, Spanje

We hebben besloten vroeg te vertrekken vanwege de hitte. Slechte nacht en we zijn er om half 6 uit. Vertrek toch pas om 7 uur, vanwege wat inpakperikelen. De eerste 10 km gaan bergaf en dat gaat prima. Maar zodra het wat bergop gaat, blijft Karin achter. Als ze heel ver achterblijft, app ik dat ik in het volgende dorp zal wachten. Daar zeg ik dat ik alleen verder wil; ik doe deze tocht alleen en wil het op mijn manier en op mijn tempo doen. Daar past niet bij om iedere keer in mijn spiegel te kijken of ze er nog achter zit in plaats van rond om me heen te kijken.  Ze begrijpt het, wil zichzelf ook niet forceren en we nemen afscheid.

Op een volgend koffieterras word ik weer aangesproken door een alleen reizende vrouw. Wat is dat toch? Zijn het mijn betrouwbare blauwe ogen of is het toch mijn atletische lichaam  (ja, het buikje -als ik dat al had- is echt wel weg na 2000km fietsen).

Deze keer is het Reinhilde, 65 jaar uit het Belgische Zolder, die wil weten waar ik vandaag naar toe ga. Ze rijdt op een elektrische fiets, is net als ik op 22 mei vertrokken. Ze is weduwe en heeft zich sinds de dood van haar man 19 jaar geleden, geworpen op een weeshuis in India. Daar zamelt ze geld voor in via deze tocht. Bijzonder verhaal, we treffen elkaar vandaag nog 2x op de route.

Vlak voor Burgos word ik ingehaald door Jens uit IJsselstein. Gister ook al gezien en gegroet. Hij veronderstelt dat ik Hette of Hylke ben. Blijkt dat Karin met hem heeft zitten kletsen. Je moet ook zo oppassen met wat je zegt.

De route was pittig, maar dat ben ik vandaag ook. De hoogtes schommelen nu tussen de 800 en 1050 meter. Naast de saaie N120 zit er ook een prachtige klim over een landweg naar Cerraton de Juarros bij. Een hert springt 50 m voor me over de weg, uiteraard ben ik te laat met fotograferen.

De temperatuur gaat richting 34 graden en 2 Spaanse fietsers op een terras leggen me uit dat het niet normaal is. Op dat terras krijg ik schaaltje olijven en zoutjes van de bazin, omdat ik een dansje maak en de tafel even opruim.

Ik boek een hotel in Burgos dat airco heeft 🥵. Dat is een goeie zet, want het is niet te harden.

Morgen weer vroeg starten vanwege warmte.

Gefietst vandaag: 90 km

Gefietst totaal: 2123 km

To go:  541 km

1. Frank:
    15 juni 2022
    Lekker bezig Hette. Het is je atletische lichaam. Met als toetje blauwe ogen. Ik zie een serie format voor John de Mol ‘compostella en de liefde’. Veel plezier
  2. Ronald Nijsen:
    15 juni 2022
    Nu in Humberto: De bijzondere (want erg vroege) hittegolf in Spanje. Die nu op weg naar Nederland is. Ik denk dat ik zaterdag dus maar erg vroeg naar WV ga op de fiets om de hitte voor te zijn. En dan kan ik eind van de dag melden (als ik hopelijk weer veilig thuis ben): gefietst vandaag 2,8 km. Hou vol, je bent er bijna!!
  3. Minke:
    16 juni 2022
    Ha je ontmoet de Vrouwe van de Camino! Is de titel van en dik boek over de Camino dat ik gelezen heb.
    Je bent aardig geïnteresseerd en je voelt je bij jou vertrouwd, Hette. Zo heb ik dat ervaren! Fijn dat het goed met je gaat. Weer een flinke afstand gisteren . Buen Camino.
  4. Hette:
    Dank je, Minke!
  5. Anke en Aart Jan:
    16 juni 2022
    Ook wij genieten van je verhalen over je ervaringen, Hette!
    Aart Jan hoopt dat je hierna nog veel te vertellen hebt...
    Natuurlijk vallen de vrouwen op je blauwe ogen en je atletische figuur overigens!!!
    Hou je taai!!
  6. Hette:
    17 juni 2022
    Ik heb zoveel indrukken opgedaan en de ontmoetingen met sommige mensen lijken van een andere vakantie te zijn, lang geleden. Er zullen met stukken en beetjes vast nog wel wat verhalen komen.
  7. Anke en Aart Jan:
    17 juni 2022
    We duimen voor je dat het niet te heet wordt!!! Als dat zo is, pas je je reisschema toch wel aan?
    Veel plezier he, die laatste etappes!!!