Dag 24: Los Arcos - Santo Domingo de la Calzada (14/6)

14 juni 2022 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

In verband met de te verwachten hitte zit ik om 8 uur op de fiets. Overleg met Nederlandse overburen over hun plan. Inderdaad tot 1 uur fietsen en dan lange siësta. Zij zijn overigens op de terugweg.

Vooralsnog is er sluierbewolking en valt het mee. Onderweg sla ik proviand en extra water in en hou mijn ogen open voor een garage of fietsenmaker. In Logrono zie ik een Audi dealer, maar het is niet de bedoeling dat je daar met de fiets komt. Even verderop een bordje met 'Veni, Vidi, Bikes' (Briljante vondst van een copywriter 😅). De deur zit dicht, maar een Spaanse fietser drukt voor me op de bel. Fietsenmaker kijkt naar fiets en vraagt 'Problema?'. Ik laat hem de framebouten zien en het appje van Santos bikes met de 14Nm. Hij is snel van begrip, pakt zijn momentsleutel en trekt ze even na. Een 'poco' zegt ie en dat heb ik inderdaad gehoord. Maar daarmee heeft hij wel mijn laatste restje twijfel met 14Nm weggenomen. Ik voel helemaal niets meer van zwabberingen op de fiets.

Een dorp en terras verder kom ik Karin tegen. Ze fietst ook alleen en nodigt me uit bij haar te zitten. Ze is 63, klassiek zangeres uit Egmond. Ze is gestart in Pamplona en gaat via Santiago naar Tavira in Portugal. Ze vraagt of ik samen met haar op wil fietsen, ze vertrouwt haar eigen route vaardigheden niet helemaal. Prima, maar als het tempo te ver uit elkaar ligt, dan gaan we ieder ons weegs, zeg ik. Dat valt mee. We fietsen de rest van de dag samen op, lunchen op een bankje in Najera en ze besluit mee te fietsen naar Santo Domingo. Het is ontspannen. Ik boek een airbnb voor ons, we kunnen een was draaien en eten in het dorp.

De route was in het begin pittig en saai en werd allengs mooier. De zon heeft het niet gewonnen van de wolken, zodat we lekker door konden trappen. Goeie ruk gemaakt. Morgen heel vroeg vertrekken, want de hitte gaat toeslaan.

Gefietst vandaag: 89 km

Gefietst totaal:  2033 km, to go 631 km.

1. Niels:
    Het end komt in zicht..
  2. Han:
    Top.
  3. Margriet:
    14 juni 2022
    Wat vind ik het spannend de afgelopen dagen, het lijkt wel of je naar een cliffhanger aan het toewerken bent! Godzijdank lijkt de fiets nu goed gerepareerd!
  4. Minke:
    14 juni 2022
    89 km dat is veel! Ik dacht : je ligt op apegapen met die warmte. Mooi dat je goed gezelschap had en ook het landschap de moeite waard. Gerustgesteld over je fiets, dat is ook belangrijk. Ik ging vanmiddag naar mijn fietsen maker hier in Siakenburg omdat mijn Stuurpen vastgeroest zit en ik dus met een gewoon stuur ben thuis gekomen (niet gedraaid) . Kon gelukkig in de aanhanger van Cycle tours omdat ie niet vol zat. Nu blijkt mijn voorvork gebroken! Hij zwabberde al zo raar op de laatste etappe van Utrecht naar Spakenburg. Waarschijnlijk met te veel kracht geprobeerd hem
    Los te krijgen. Toch een raar verhaal. Gelukkig zit ik niet op de Camino!
    Ik wens je voor morgen een goede fietsdag! Groet, Minke
  5. Jilles:
    15 juni 2022
    Beste Hette,

Heb een aantal van de reisverslagen achter elkaar gelezen. Mijn complimenten voor de prestatie. De pechperiode was behoorlijke uitdaging om het vol te houden. Hoop dat de hitte in Spanje je niet al teveel belemmerd.