Dag 23: Pamplona - Los Arcos (13/6)

13 juni 2022 - Los Arcos, Spanje

Ik wilde vanmorgen vroeg weg. Mijn fiets stond opgeborgen in de receptie van het hostel en dat gaat pas om half 11 open. Daarom voor 1 nacht een box in de parkeergarage gehuurd, zodat ik daar niet op hoef te wachten. Box leek wel een opslag van de matrassenkoning van de Albert Cuyp. Even na half 7 haal ik de fiets van stal, euforisch, want band nog keihard.

Kwartier later is er niks meer van de euforie over: het euvel is er nog, de fiets 'loopt' niet. Ik besluit naar een fietsenmaker te gaan, wel 3 uur wachten, want die gaat pas om 10 uur open. Twee vestigingen en ik kies de verkeerde, alleen maar kekke racefietsen, dus ik fiets naar de andere, rek de tijd in een koffiebar, app Santos -de fabrikant van de fiets- en bel de ANWB alarmcentrale voor een what if scenario (krijg je een linkje om pech te melden). Om 9 uur bel ik met Santos, maar blijkbaar hebben de fietsenmakers internationaal afgesproken pas om 10 uur te beginnen.

Ik loop naar de fietsenmaker en waarempel, de reparatie aan de achterkant is al open. Een van de mecaniciens maakt een proefrit en bevestigt mijn waarneming. Pffft. Na overleg met zijn collega en een paar telefoontjes roept ie me en met Google translate op de PC laat ie me weten dat hij heeft gebeld met een andere fietsenmaker, die er meer verstand van heeft. Mundoraintxe, daar moet ik naar toe. Helaas wel in de oude stad met steile klim, maar die doe ik uiteindelijk met de lift. De mechaniker van Mundoraintxe ziet er niet uit als een cyclocross kampioen, maar als een hipster en hij spreekt Engels! Proefritje en dan deduceren: niet in naaf of rem, moet wiel of frame zijn. Spaken zitten vast, maar frame geeft mee. Er blijken 2 framebouten los te zitten (die heb je nodig om een 'doorgang' in het frame te maken om de riem te verwisselen). Bouten zijn keurig bedekt door een Santos sok (zie foto s onderin), ik had er echt niet aan gedacht. Hij prijst me gelukkig, want als die bout helemaal los was geschoten, dan weet ik niet of ik dit blog had kunnen schrijven. Vast draaien, testen en inderdaad de fiets loopt weer. Kost niets. Ik bedank mijn 'held' met high fives en een box en ga om half 11 eindelijk op weg...

Ik voel zo af en toe nog wel wat (denk ik) en ik word niet gerustgesteld door de fabrikant, die me appt dat het aanhaalmoment van die 2 bouten maximaal 14 Nm mag zijn.  Had ik nou maar beter opgelet bij Natuurkunde. Is 14 Nm handvast of juist minder? Helaas onderweg geen fietsenmaker of garage die open is en het met een momentsleutel kan checken. Dat moet morgen maar.

Afijn, ik fiets de stress er even uit: de eerste 37 km met 4 km klimmen in 2 uur. Na de lunch wordt het echt heet en is het beste eraf. Onderweg maak ik nog een praatje met Gianfranco (Italie) en 3 Duitsers op mountainbikes, ik lul met iedereen. Wel mooie vergezichten, maar open wegen zonder enige schaduw.

Na 40 km is het op door de hitte en ik boek het eerste de beste pension in Los Arcos. Ik ben in elk geval weer wat dichter bij Santiago.